A zene mindenkié, de vajon egy vallásgyakorló ember bármilyen zenét meghallgathat, vagy épp kedvére zenélhet? Van esetleg valamiféle szabály a zenélésre, a zenehallgatásra a különböző vallásokban? Kíváncsiak voltunk, ezért hát
ezt kérdeztük:
Madhupati dász (Mérő Mátyás), vaisnava (Krisna-hívő) lelkész
A Krisna-tudat gyakorlatában központi helyet foglal el a zene, különösen az ének. Megértésünk szerint a megtestesült élőlény szomorú helyzetében ki van téve az ismétlődő születés, halál, öregség, betegség szenvedéseinek, és ebből csak akkor tud kiszabadulni,
A jelenben, azaz az úgynevezett Kali-korban erre egy nagyon egyszerű gyakorlatot ajánlanak a szentírások: a Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna Haré Haré – Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré mantra éneklését. Ez a mantra Isten neveiből áll, és transzcendentális, azaz éneklésével közvetlenül kapcsolatba kerülhetünk Istennel. Éneklésével megtisztíthatjuk a szívünket a sok-sok születés során rátapadt nemkívánatos vágytól, a bűnöktől, tisztátalanságoktól, és alkalmassá válhatunk Isten szerető szolgálatára.
A Szent Név, a Haré Krisna mantra nyilvános éneklését a 15. században az Úr Caitanya Mahaprabhu, Krisna inkarnációja terjesztette el Indiában, és megjósolta, hogy ezt a mantrát az egész világon énekelni fogják. A jóslatot A. C. Bhaktivedanta Swami váltotta valóra 1965-ben kezdődött világmissziója keretében.
Varázslatos hangja elbűvöli Vrindavan lakóit, akikben a Krisna iránti őszinte és félelemtől, tisztelettől mentes szeretet egyre erősödik.
A templomi szertartások során is központban van az éneklés, a tánc és a hangszeres zene. Hangszereink általában egyszerűek: a karatal kisméretű cintányér, a mridanga kétfenekű agyagból készült dob. Időnként használunk kis, egymanuálos kézi harmóniumot is. Nagy fesztiválokon a nyugati szimfonikus zenekarok hangszerei is bevetésre kerülhetnek.
Nagypál Szabolcs, római katolikus teológus
Az ember gondnoki föladatot kapott a világban a természet vonatkozásában, és társteremtői feladatot a kultúra vonatkozásában. Istentől kapott értelmét, tehetségét, képességét használva a már megteremtett világot tovább bontakoztatja, a szellem alkotásaival mindinkább gazdagítja.
A kultúra nem valami mellékes dolog az életben, hanem azon feladatba, küldetésbe, hivatásba illeszkedik, hogy az ember a bolygót mint kertet megművelje, egyszersmind a világot kitágítsa.
A kultúrába különböző alrendszerek tartoznak, például a tudomány vagy a művészet. A zene a művészeti ágak közül a legkevésbé kötődik az anyaghoz, ezért az anyagot leértékelő irányzatok az összes művészet közül a legnemesebbnek, legátszellemültebbnek tartották.
A szent liturgia, a közös imádkozás már egészen a legkorábbi időktől kezdve magában foglalta az éneklésnek az egyéni, az énekkari, és a teljes részvételű lehetőségeit és alakzatait.
Valószínűleg már igen korán hangszerek is egyre inkább bekapcsolódtak az ünneplésbe: a hálaadásba, a kérésbe, valamint a dicsőítésbe, vagyis az imádság alapműfajaiba.
Néhány kedveltebb hangszer lassan kiemelkedett a többi közül, és szinte állandó résztvevővé vált az istentiszteleten: az orgonát említhetjük, illetve az egyes leegyszerűsített vagy elektromossá tett fajtáit.
Kivételes alkalmakon a nyugati hagyományban egész zenekarok is összegyűlnek, a zeneszerzők hangversenyműveket is írnak: a mise önálló zenei műfajjá érett, amelyben a szentmise kötelező elemeinek kell szerepelniük.
A kereszténység világvallás; és a különböző kultúrákkal találkozás és azokba ágyazódás, azok megtermékenyítése során más civilizációk hangszerei és énekvilága is mindinkább belészervesül e vallási közösség művészetébe.
Radnóti Zoltán, rabbi
A zsidó vallásban a zene nagyon fontos, már a kezdetektől fogva szerepel.
A Mózes 1. könyvében (4:21) már szó van Jubálról, aki hangszert készített és játszott is hangszeren. Ő lett az ősatyja azoknak, akik hárfán és fuvolán játszanak.
Kezdjük az egyik legismertebb zsidó „hangszerrel”, a sófárral. Ez a legrégibb hangszerek egyike, mely eredetileg a kos szarvából készült. Maga a sófár szó is a vadkos héber nevére mutat (sefer).
A zsidó ember, ha meghallja sófárt, akkor először Ros Hásáná, a zsidó újév ugrik be neki, amikoris százszor meg kell fújni azt. Ám a sófár használata jóval szélesebb keretet tölt ki. Maga a szó, a Bibliában több mint hetvenszer fordul elő. Sőt, a Szináj-hegyi kinyilatkoztatást így írja le a Tóra: „Hangok és villámok voltak, sűrű felhő a hegyen és folyton erősödő sófár-hangok.” (2M 19:16.)
A zsoltárokban előforduló rengeteg pengetős hangszer ismert mindannyiunk előtt, amiképpen az is, hogy Dávid gyermekként zeneterápiával gyógyította a depresszív Saul királyt.
Térjünk rá az énekszóra! Mivel mással is kezdhetnénk, mint az Énekek énekével, mely bölcseink szerint az Örökkévaló és a zsidó nép „szerelmi” és örök kapcsolatát jeleníti meg. A zsinagógáinkban szinte minden imának van dallama, így énekelve hangzik el ez „házán”, azaz dallamlátnok segítségével.
Sőt, amikor Tórát vagy Talmudot tanulunk, azt is egy jellegzetes, kántáló dallam kíséri.
Még a szombati étkezések közepette is liturgikus és örömteli dallamok csendülnek fel, amelyek a szombat szentségét emelik.
Nagyon szép és különleges dallamvilága van a Szombatfogadásainknak.
Csak a terjedelem szab gátat annak, hogy leírjam:
Ennek archetípusa a haszid zenéből kialakult közös templomi éneklés, amikoris egyes dallam segítségével hozzák közelebb a híveket az Örökkévalóhoz.
A legismertebb közülük a „hippirabbi”, Shlomo Carlabeach, de említhetném kiváló kollégámat és barátomat, Fináli Gábor rabbit, aki Beyn Hayamim zenekarával pont azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a modern zene segítségével ismertesse meg az embereket a Tórával és a zsidó hagyománnyal, és így hozza be őket a zsinagógába.
Sulok Zoltán Szabolcs, muszlim hitoktató
Az iszlám szerint az ember helytartónak rendeltetett a földre. Isten az emberre bízta a föld megóvását, helyreállítását és felvirágoztatását. Az ember tehát hatalmas felelősséget visel. Allah ugyanakkor megengedte az embernek a pihenést és a szórakozást is, feltéve, hogy ez Isten törvényeinek betartásával történik.
Ugyanakkor az emberek hajlamosak arra, hogy vágyaikat, saját kényüket-kedvüket kövessék és idejük (életük) akár jelentős részét a szórakozásnak szenteljek. Ezért Allah így figyelmeztetett a Koránban:
Az iszlám a szórakozás (amelynek egyik eleme a zene) tekintetében is a középúton kíván maradni. Ennek értelmében Sejk Abdul-Rahman Atiyya, egyiptomi vallástudós a zenével kapcsolatban az alábbi szabályokat fogalmazta meg:
- Erényre és jó erkölcsre ösztönözzön.
- Ne vonja el az ember figyelmét Istennek való engedelmességtől. (Ezért pl. imaidőben nem szabad zenét hallgatni.)
- Ne ébresszen nemi vágyat és ne ösztönözzön bűnre.
- Az előadó megjelenése ne ütközzön az iszlám tanításaiba. (Például tilos a hiányos, szemérmetlen öltözet, illetve a másik nemre jellemző megjelenés.)
- A dalszövegek ne sértsék a jó modort, illetve az iszlám illemszabályait.
- Az iszlám által megengedett hangszereket kell használni, de tartózkodni kell a tilosnak nyilvánított hangszerek használatától.
A dalokat kísérheti dob, de más hangszerek alkalmazása tekintetében a vallástudósok véleménye megoszlik: vannak, akik tilosnak tekintik a húros és fúvós hangszereket, míg mások bizonyos feltételekkel megengedik ezeket is.
Végh József, buddhista tanító
Buddha idejében a szerzetesek fogadalma tiltotta a zenét és táncot. De a szerzetesek és apácák dalainak gyűjteménye tanusítja, hogy énekeltek. Így, ha jobban belegondolunk, és figyelemmel kísérjük a buddhista hagyományok kibontakozását, akkor egy ponton már határozottan világi és vallási zenéről beszélhetünk, amelyek közül, értelemszerűen
A meditációkhoz és a buddhista ünnepekhez kapcsolódó zenék hangjait felajánlásnak, ajándéknak tekintették. A világi szórakozás hangjait pedig a tudat megtisztulását akadályozó mérgeknek, szennyeződéseknek.
Konkrét esetekben így sem könnyű eldönteni, hogy mitől és hogyan lesz valamiből felajánlás, hiszen ennek az ereje képes a szennyeződéseket is átalakítani.
Amikor például énekelni kezd valaki, különösen, ha olyan, aki szerzetesi fogadalmat tett, tisztázza magában, mérlegeli, hogy mi célból teszi ezt. Ha nem a vágyak kiéléséről, hanem az elmélyülés segítéséről, a ragaszkodás megszüntetéséről is van szó, ha ez zavar másokat, árt valakinek, akkor mégsem szabad tovább folytatni.
Buddha belső útmutatásaiban a mai napig a tiszta szándék és a nem ártás a legfontosabb. Ezek alapján minden esetben döntenünk kell, hogy tudunk önmagunkon túlmutató hang-felajánlást tenni, és csak akkor csinálhatjuk végig, ha meggyőződtünk róla, hogy ezzel nem ártottunk, nem okoztunk kárt senkinek sem.