Sátán, sátán hátán, avagy minden, amit a gonoszról tudni kell.
Legutóbbi írásunkban ártatlan kérdést tettünk fel a végtelenről, s mire a végére értünk, kiderült, igazából már megint Istenre kérdeztünk rá. Most kihagytuk a fölösleges köröket, egyből a Sátánt, a Gonoszt vettük célba.
Így:
(Válaszok a válaszadók nevének betűrendje szerint.)
Nagypál Szabolcs
római katolikus teológus
A kereszténység egyistenhívő vallás; az egész teremtett világot egy azelőtti, afölötti s amögötti valóságra vezeti vissza: Istenre. A kereszténység olyan vallásfolyamba kapcsolódik, mely jó hírt kapott Istentől. Az örömhír abban áll, hogy a világban a jó s a rossz közt folyó évezredes küzdelemben Isten nemcsak törődik az emberrel s gondoskodik róla, s nemcsak a jó oldalán áll, hanem Ő Maga a Jó.
A rossz nem azonos létsíkon van vele, hanem eggyel s kettővel alatta: az angyalok s az emberek létsíkján.
A rosszat lehet személyesen, önálló személyként fölfogni. Ilyenkor az angyalok létszintjén a helye: bukott, föllázadt angyalként; a Lucifer, vagyis a Fényhozó név erre utal. Történetével s jellemzőivel az angyaltan foglalkozik. Az emberi lelkiség számára ez esetben
Másrészt a rossz vagy a gonosz az embernek is lehet jellemzője s tulajdonsága, egész pontosan az édenkerti ősbűnből tovahömpölygő eredendő vagy áteredő bűn nyomán. E fölfogásban
illetve melynek lendületben tartásához ő maga is tevékenyen hozzájárul.
A rossznak van egy személytelen oldala, fölfogása is: a szerkezeti vagy intézményes rossz azt jelenti, hogy a megromlott, kizökkent, B-tervvé vált világban nem minden egyes gonoszságért tehető mindig felelőssé valaki, hanem maga a dolgok elrendeződése is újratermeli, sőt sokszor fokozza a bűnt s a szenvedést.
A gonosz elleni küzdelemben az ember szerencsére nem marad egyedül: Isten mellette áll, az angyali s emberi létszinten a jó által megjellegzett közösségbe tartozhatik, a megváltás pedig pontosan a rossz hatalma alól veszi ki végérvényesen az embert.
Radnóti Zoltán
rabbi
A feltett kérdés azért is érdekes, mert maga
A szó első szentírási előfordulásakor is igeként olvassuk Bileám történetében (M.IV. 22.22), amikor is egy angyal akadályozza a szamár útját. Hasonlóan igeként szerepel Sámuel 2 19/23-ban is, amikor Dávid számon kéri Curijah fiait. Ezek a tények arra utalnak, hogy
Zehárjá próféta könyvének álomlátomásában (3. fejezet) minőségi változást látunk: ott áll a „Szátán” Józsué főpap bal oldalán, mint egy olyan erő, amelyik meg akarja vádolni őt. Ám Isten a „szátán”-t kéri számon, hogy az igazságtalanul próbál megítélni.
Mindezen idézetek mellett a „szátán” legismertebb megjelenése Jób könyvében található. Ezen könyvet végigkíséri a két erő között folyó harc. Itt a sátán időnként, mint Isten gyermeke (1:6), máskor meg, mint vándor (1:7) jelenik meg. Az emberek feje fölött folyó harc végkifejlete nem lehet kétséges, hiszen a „szátán” nem egy önálló entitás, hanem, mint minden dolog a teremtett világban, ő is egy Istennek alárendelt erő.
Ám ne feledjük el a klasszikus vitát!
azaz egy olyan teremtett lény, aminek a világban mindösszesen egy küldetése van, vagy pedig az ember saját rossz ösztönének leképzése?
Ami tény, Sátánnak, Istennel való szembefordulása több mint szimbolikus. Isten mindig az irgalmat képviseli, és vele szemben a „szátán” az „akadályozó”, vagy a „vádló” pedig a vegytiszta ítélkezést kéri számon Istenen.
Láthatjuk, hogy a zsidó hagyomány szerint egy ábrázolhatatlan energiáról van szó, ami magába olvasztja a világban lévő rossz erőket (rossz ösztön, halál és a számonkérő bíráló).
Ám az a próbálkozás, hogy a gonoszt, illetve a gonoszságot megformálják, már a teremtéstörténet része (M I. 4:7.):
Ebből a mondatból néhány alapelv leszűrhető:
- A bűnt nem látod (arctalan), és rajtad (házadon) kívül van.
- A bűn a földön hever, ám ugrásra kész, sőt igényli az ugrást; minden pillanatban készen áll, hiszen ez a feladata.)
- Képes vagy uralkodni rajta, azaz erősebb vagy.
Mindezek az arctalan sátáni tulajdonságok kézben tarthatóak és kontrollálhatóak.
A szóbeli tannak van egy örökérvényű szólásmondása:
Dr. Shubail Mohamaed Eisa
muszlim hitokató
Az iszlám tanításaiban nincs leírás a sátán kinézetéről, viszont bemutatja tulajdonságait és célját, s a követésétől óva int minket.
Allah azt mondja: „Ó Ádám fiai! Ne vigyen kísértésbe titeket a sátán úgy, ahogyan szüleiteket (Ádámot és Évát) [kísértése által] kihozta a Paradicsomból.” (Korán 7: 27).
A Korán szerint az emberek előtt a dzsinnek lettek teremtve.
Amikor Allah megteremtette az első embert, Ádámot, megparancsolta az angyaloknak, hogy boruljanak le Ádám előtt, de Iblísz olyan kevély volt, hogy nem tartotta méltónak leborulni Ádám előtt, s ellenszegült Isten parancsának. Allah azt mondta: „És [említsd meg azt], amikor azt mondtuk az angyaloknak: „Boruljatok le Ádám előtt!” És [az angyalok valamennyien] leborultak, kivéve Iblíszt, [aki] a dzsinnek közül való volt, így ő engedetlen lett Ura parancsával szemben.” (Korán 18: 50). Isten így eltávolította őt kegyelméből és örök életet és haladékot adott neki az Ítélet Napjáig.
Allah azt mondja: „Ne tévesszen hát meg titeket az evilági élet, és ne tévesszen meg titeket Allahot illetően a megtévesztő (a sátán)!” (Korán 31:33)
A sátán mindent megtesz, hogy hitetlenségbe vigye az embert, vagy abba, hogy Isten mellett mást imádjon.
Allah azt mondja: „ne kövessétek a sátán lépteit! Bizony ő nyilvánvaló ellenségetek. Bizony, csupán a rosszat és az erkölcstelenséget parancsolja meg nektek, és azt, hogy olyat mondjatok Allahról, amit nem tudtok.” (Korán 2: 169)
Az iszlám világosan kijelenti, hogy
„Bizony, azok, akik istenfélelmet tanúsítanak, amikor megérinti őket egy megkörnyékezés a sátántól, észbe kapnak, és íme, ők [tisztán] látnak.” (Korán 7:201).Mohamed Próféta (béke legyen vele) azt mondta: „Bizony a sátán sugalmaz Ádám gyermekének, és az angyal is sugalmaz neki. A sátán sugallata a rossz ígéret és az igazság meghazudtolása, az angyalé pedig a jó ígéret és az igazság elfogadása: ha valaki közületek ezt találja meg, akkor tudja meg, hogy ez Allahtól van, ha pedig a másikat találja meg, akkor keressen menedéket Allahnál a sátán elől. Ezután [Allah Küldötte (béke legyen vele) a következőt] recitálta: „A sátán a nincstelenséget ígéri, és az erkölcstelenséget parancsolja. Ám Allah Tőle származó megbocsátást és kegyet ígér nektek. És Allah [mindent] Átfogó, Mindentudó.” (Korán, 2:268)
Gandharviká Préma déví dászí (Szilaj Péterné)
vaisnava (Krisna-hívő) lelkész
Ennyi Isten tudja cikk után nem meglepő, hogy a vallások között olyan szintű hasonlóságokat fedezhetünk fel, mint például a Sátán létezésével kapcsolatos teológiai álláspont. Noha a Krisna-hívők nem a démonok ellen vannak, hanem Isten mellett, az ősi indiai tudáskincs szolgál némi információval a “Sátánról”.
Az indiai írások is beszélnek egy olyan személyről, aki a gonoszság megtestesítője,
Kali mérhetetlen gonoszságra vágyott, és mivel hatalmas lemondásai által lekötelezte a félisteneket, a rendkívüli hatalom áldásában részesült. Az összes teremtett univerzumban egyetlen Kali létezik,
Krisna úgy teremtette meg az univerzumot, hogy rend legyen benne. Az itt élő lények a karma törvénye alapján megkapják tetteik jó és rossz visszahatását. Ki lenne azonban az, aki szívesen mérne ki büntetést másokra? Isten a szerető híveivel való kapcsolatában van elmerülve, a büntetés feladatát ezért másra bízza, mint amilyen például Kali. Az erejét tehát közvetve magától Istentől kapja, ám a hatalma neki sem korlátlan. Sivának hatalmában áll megfékezni őt, ha túl akar lépni a kompetenciáján.
Kali Isten híveit is megkísértheti,
Amikor valaki az Isten iránti odaadás útját járja, le kell vetkőzze rossz szokásait, tulajdonságait ahhoz, hogy újra Isten társaságát élvezhesse, és ez a folyamat néha veszélyeket rejt, ingoványos, kihívásokkal teli.
Mindannyiunknak meg kell erősödnünk a lelki vágyainkban, ki kell állnunk a próbát, hogy bizonyítsuk: valóban készen állunk arra, hogy Isten társaivá váljunk. Krisna nem akar még egyszer elveszíteni bennünket, a szívünk ezért makulátlan kell, legyen, így Kali bizony alaposan próbára tesz bennünket, Isten híveit is. Amennyire beengedjük őt az életünkbe, olyan mértékben uralkodik felettünk.
Végh József
buddhista tanító
Buddha követői a maguk belső világán keresztül tapasztalják meg a valóság végső természetét. Ezt Sákjamuni nem személyes formában írta le. Ő maga egy Mára nevű lény képében nézett szembe a halállal, a félelmeivel, a kísértéseivel. Ezért ennek a lénynek gyakori állandó jelzője a „gonosz”, a „kísértő”.
a ragaszkodást, az érzéki vágyat és a többi hasonló negatív érzelmet testesítve meg.
Ebből is látszik, hogy inkább hasonlíthatjuk a nagy keresztény szentek és misztikusok kísértéseihez, hiszen más leírásokban Márának serege van. Buddha viszont azt tanítja róla, hogy csak a vágyakozás világában, a létforgatagban bolyongó lények számára létezik. A meditáció magasabb szintjein hamis, valóságnak nem megfelelő énképünk tükrében szembesülhetünk csak az illúziójával.
Így beszél erről egy vietnami szerzetese, Huyen Quang (1254-1334), Dien „Huu temploma” című versében:
Vöröslő juharleveleken tör át a holdfény,
A kapusárkányok tükörképük lábára bókolva aludtak bele a tóba,
Mintha a harang szava hunyná le szemét hűs tükörben.
A templomtornyok ikrei jégcsapujjként böknek az égre.
Ne aggódj, földi béklyóinkkal kibékülve,
Magadtól meglátod, mi van a vágyainkon túl,
Megérted, jó s rossz egy lábon jár,
Meglátod: Mára s Buddha ugyanott laknak.
Az indo-tibeti művészetből szinte már közismert
Kiemelt kép: Thinkstock